Grippin Chaos

Because It Is Fun to Grip the Chaos

قانون جذب و فلسفه دعا در قرآن

with 6 comments

اخیرا با یه مقوله نسبتا جدید، بنام » قانون جذب » آشنا شدم و ذهنمو بخودش جلب کرد، چون حس خوبی بهش داشتم. با کمی پیگیری و مطالعه بیشتر، با این «قانون» بیشتر آشنا شدم و برام مهمتر شد و کمتر قابل طرد و تکذیب… حالا یه توضیح مختصر خدمتتون عرض می کنم تا بهتر بتونم به مطلب بپردازم:

این قانون می گه که کلا، گیتی خلاصه می شه به «ما» (کلا همه آدما) و بقیه ی «هستی» و «کیهان»َ؛ و کنترل و مسؤلیت تمام وقایع، پیشامدها، جریان های زندگی، همه و همه در دست خودمونه و در واقع این «ما»، یا بطور اخص، «من» هستم که تمام این مسایل دور و برم رو رقم می زنم… اما چطور؟! مگه نه اینکه تمام ما انسان ها همش یه جز خیلی کوچیک از این جهانیم، پس..؟

اما طرز فکر پشت این قانون، اینطوری توجیح می کنه که: من جزیی از گیتی بیکران و بخشی از انرژی هستی هستم و انرژی درونی من بطور دایم و پاینده در تعامل کامل با انرژی هستی هستم دایم بین من و بیرون، تبادل پایاپای انرژی برقراره و این نحوه تعامل من با انرژی گیتی هست که بازخورد جهان به من رو مسیر دهی می کنه، و در واقع تمام جهان پیرامون من رو زیر سازی می کنه. این یعنی که دیدگاه مثبت، زیبا، مسؤل، تلاشگر و توانای من به جهان و محیط و اشخاص و اشیاء پیرامون، «حتما» و «بلافاصله» مقدمه جهانی توانمند، غنی و موفق برای من رغم خواهد زد، و من به همچو نوع انسانی تبدیل خواهم شد؛ و بالعکس، اگر من نگاهی پیر، خسته، تنبل و شاکی به جهان داشته باشم، قطعا بازخورد این بی مسؤلیتی خود را خواهم دید و روز بروز بر درد و شکایت من افزوده خواهد شد. این تبادل انرژی، بدون مکث انجام گرفته و ما بطور دایم، بازخورد افکار و شرایط روحی ناشی از اونو بی مکث و بی توقف دریافت می کنیم. و این کیفیت دایمی و بی مکث بودن پاسخ ها، طبیعتا می تونه گروه انسانهای صرف آرزو گر و اغلب بیشتر خیال باف رو از دسته افراد بیشتر عملگرا رو از همدیگه تفکیک بده.

پس بطور خلاصه، هر چی بکاری همون رو تو همین دنیا، و بعواقب آن، اون دنیامونو (اگه به زندگی بعدی و معاد معتقدید!) رقم می زنه، اگه با دنیا تعامل مثبت داشته باشی، پیشرفت مثبت خواهی داشت و موفقیت هر دو جهانو می گیری، اگه منفی و بد، دنیا و آخرت بواقع (نه بظاهر) بد رو تجربه خواهی کرد.

اما بنده روی شرایط و فرض های موجود این قانون مشکل داشتم. می گه – خوب باشی – ، «حتما» – خوب می بینی – و بالعکس.

از طرفی، تا حدی از فلسفه واقعی » دعا » آشنایی داشتم، و این تقاطع مفهومی اینگونه پیگیری شد که به قرآن مراجعه کردم و از منبعی، آیات مربوط به دعا رو استخراج کرده و به مطالب زیر رسیدم :

آیه 186 بقره می گه:هرگاه بندگان من از تو درباره من بپرسند، من به آنان چنان نزدیکم که هر کس مرا بخواند همان وقت به او جواب می دهم. پس آنان از صمیم دل و روح از من جواب بخواهند، و به من ایمان ورزند، تا از این طریق رشد یابند.

آیه 55 اعراف می گه: پرودگارتان را با تضرع و پنهانی بخوانید، پروردگار شما کسانی را که سرکشی می کنند دوست ندارد.

آیه 60 غافر: پروردگار شما گفته که مرا بخوانید تا بشما جواب دهم.

آیه 29 اعراف: خدا را بخوانید در حالی که دین را برای او خالص می گردانید.

آیه 62 نمل: چه کسی به انسان درمانده و مضطر، وقتی خدا را می خواند پاسخ می دهد؟ و چه کسی گرفتاری و در ماندگی او را برطرف می کند؟

آیه 77 فرقان: اگر خدا را نخوانید، او بشما اعتنا نخواهد کرد.

بنده از این آیات فوق، اینا دستگیرم شد که:

خدا ( که مفهومش می تونه معادل باشه با » انرژی گیتی» )، باید تقاضا بشه. و این تقاضا باید از ته دل و ایمان باشه ( می تونه معادل با » پی گیری مورد نیاز برای تغییر مسیر زندگی – چه مثبت چه منفی – معادل گرفته بشه، و بقول خودمون با صرف آرزو و خیال نمیشه به تغییرات گسترده نایل شه.) و البته مفهوم ایمان ذکر شده از لحاظ عرفانی قطعا قابل بسطه که بهش نمی پردازم، چون نمی دونم! سوم اینکه قانون جذب گفته که هر چی از ذهنت بگذره، همه چی همون مایه ها واست اتفاق میفته. و اونو بصورت » قطعی » بیان کرده. ولی قرآن می گه اگه در راستای خالص کردن دین برای او(!؟) باشه، موجب رشد می شه. که این رشد قاعدتا می تونه معنوی، عاطفی، روحی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، جسمی، و یا ذهنی باشه.

مفاهیم «خواهش پنهانی» ، » سرکشی » بترتیب می بایست در راستای دو مفهوم » ایمان» و » ایمان و خالص سازی دین برای او » باشن.

نتیجه گیری و جمع بندی: این نوشته ها رو می شه نسبتا تاییدی بر قانون جذب، یا، بسط و تکمیل قانون جذب و رفع نواقص نا شناخته اون تلقی کرد.

توجه بشه که ترجمه آیات تا سطح » ساده سازی برای روان تر شدن » پایین آورده شدن و می تونین برای پژوهش بیشتر به ترجمه های اصلی و متن عربی مراجعه کنین.

واژه های کلیدی: قانون جذب، دعا، قرآن، فلسفه، گیتی، هستی، انتخاب، مسیر، ایمان، خالص سازی دین برای او، تلاش

Written by Reza Saidafkan

2008/07/17 در 19:29

نوشته شده در پندار

6 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. sسلام.من اصلا به این قانون شما اعتقاد ندارم.همه این ایات قبول .منم قران میخونم ولی چرا عوض کارهایی که کردم پاسخش خالی و تهی است.البته شاید قصه من مثل فیلم دموکراسی در روز روشن باشه.ولی این قانون هیچ کاری واسم نکرده.اون از تزم که اگه بالای 19نیارم بهم مدرک نمیدن چون معدلم کمه وبدون هیچ شغلی و قانون جذب هم که جفت روحی منو پیدا نکرده وکمبود اعتماد به نفسم .خودتون به این قانون اعتماد دارین؟

    سمیه

    2010/04/10 at 15:46

    • والا عرض کنم خدمتتون که من این قانون رو میتونم برای خودم به این صورت، منطقی و عاقلانه تفسیر کنم که،:
      ما با قدم زدن در مسیرهایی که به دنبال هدفی هستیم، در واقع با بیشتر در معرض قرار دادن خودمون در این مسیر شانس خودمون رو برای رسیدن به هدف افزایش میدیم.
      یعنی هرچقدر بابت کاری انرژی روحی، ذهنی، مالی و زمانی بیشتری میذاریم، طبیعتا بابت این انرژی و وقت، دریافت هایی میکنیم که بیشتر مرتبط با ضمینه مربوطه ما هستند تا چیز های دیگه.
      البته این نظر منه، و با این استدلال میتونم این قانون را تا حد معقول خودش قبول داشته باشم.
      امیدوارم موفق باشین :)

      tec5nical

      2010/10/20 at 21:35

  2. تا حالا فکر کردید چرا روزی 5بار نماز می خونیم چرا توی همه نمازها سوره ی حمد ،توحید ،یا هر ذکر دیگه ای رو به صورت تکراری می گیم یه لحظه فکر کنید :یه مثال (ایاک نعبد وایاک نستعین )تنها تورا می پرستم و تنها از تو یاری می خواهم روزی 10 بار وسر ساعت معین این ذکر رو می گیم اگه به معنی اون توجه کنیم بعد از یه مدتی می بینیم توی کارامون فقط از خدا کمک میخواهیمواین یعنی اگه به یه چیزی فکر کردیم واون رو توی روز سر ساعت مشخص توی ذهنمون بیاریم جذبش می کنیم به نظر من قانون جذب هست ودنبال منابع قرآنی اون میگردم

    ترانه

    2010/10/18 at 14:33

    • بله دقیقا. منتها بنده متوجه نشدم دقیقا منظورتون از منابع قرآنی چیه. آیا دنبال اثباتی قرآنی راجع به این موضوع میگردین یا نه، دنبال موضوعاتی این چنینی، در قرآن؟

      tec5nical

      2010/10/20 at 22:05

  3. لزوما قرار نیست اون مجموعه ایده هایی که تحت عنوان «قانون جذب» مطرح میشه صد در صدش تایید شه ها!! شما سعی نکنید مفاهیم قرآن رو بگیرید و بعد معادلش رو توی قانون جذب پیدا کنید. بهرحال یه مشت آدم هستن که قانون جذب رو نوشتن. این قانون هم میتونه مثل مثلا قانون گرانش نظریه های دیگه ای که خب تا حدودی ثابت شدن ولی یه جایی مشکل پیدا کردن، ناکامل باشه. خیلی از صحبتهایی که توی کتاب راز میشه هم به نظر نمیرسه فکر چندانی روش شده باشه. اینه که میخوام بگم وقتی قرآن به این زیبایی درمورد دعا کردن توضیح داده، به نظرم اصلا کار صحیحی نیستش آدم بره سراغ قانون جذب و امثالش. وقتی در قرآن از چیزی صحبت شده، رها کردن اون و رفتن سراغ قانون جذب به نظرم یک نوع شرکه.

    sanaz

    2012/02/15 at 04:17

    • البته از طرفی لزوما قرار نیست ملاک و معیار، ۱۰۰٪ قرآن باشه!

      Reza SaidAfkan

      2012/02/18 at 20:45


پاسخی بگذارید

